كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
د. ختام أحمد جميل بني عمر
أستاذ مشارك، مناهج وتدريس، اللغة العربية.
الخبرات:
المهارات:
This study aimed to identify the degree of male and female principals of public schools in providing health services to schools of Jerash. The study sample consisted of (63) male and female principals of Jerash schools– Jordan. To achieve the goal of the study, the researcher presented a questionnaire which was checked of sincerity and persistence. After making an appropriate statistical analysis, the results showed the following: The degree of male and female principals of public schools in providing health services to schools of Jerash was medium as a whole. The results also showed that arithmetic mean of paragraphs related to the role of male and female directors of public schools in providing health services ranged from (2.12 to 4.85), where (29) paragraphs were significantly with high degree of such practice, and (20) paragraphs came moderately, and (10) paragraphs were with a low degree of practice. In light of the findings above, the study recommended a series of recommendations including: providing adequate financial allocations for schools to provide health needs as well as paying much attention to water taps, toilets and washrooms in schools that need to be with a high quality and with sufficient numbers.Keywords: The degree of exercise, School administrators, Health services,
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة مراعاة قصص المنهاج الوطني التفاعلي المطور لرياض الأطفال في الأردن للخصائص المميزة لمرحلة الطفولة المبكرة من وجهة نظر معلمات الرياض، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة تكونت من (42) فقرة موزعة على سبعة مجالات وتم التأكد من صدقها وثباتها. تكونت عينة الدراسة من (48) معلمة رياض من أصل (56) معلمة في مديرية التربية والتعليم في محافظة جرش- الأردن، وبعد جمع أداة الدراسة وتحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة: أن المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد عينة الدراسة على مجالات مراعاة قصص المنهاج الوطني التفاعلي المطور لرياض الأطفال في الأردن للخصائص المميزة لمرحلة الطفولة المبكرة قد تراوحت ما بين (2.97- 3.44)، وكلها جاءت ضمن الدرجة المتوسطة من المراعاة، وقد بلغ المتوسط الحسابي لدرجة المراعاة ككل (3.30) وبدرجة متوسطة من المراعاة، وجاء مجال "صورته عن نفسه واستخدام حواسه" بالمرتبة الأولى وجاء بالمرتبة الثانية مجال "اللغة والخيال" (الحاد والمحدود ببيئته والإيهامي)، وجاء بالمرتبة الأخيرة مجال "فهم الزمان والميل للتكرار"، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أبرزها: تطوير قصص الأطفال المرافقة للمنهاج الوطني التفاعلي لتراعي الخصائص المميزة لمرحلة الطفولة المبكرة بصورة أفضل.
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف تصورات معلمي المدارس الحكومية الثانوية في محافظة جرش لإمكانية استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم، ومقترحات تفعيله، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال استبانة تكونت من قسمين، الأول تصورات معلمي المدارس الحكومية الثانوي لامكانية استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم، والثاني مقترحات لتفعيل استخدامه في التعليم، تم التأكد من صدقها وثباتها، طبقت على عينة تكونت من (248) معلما ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وأظهرت نتائج الدراسة أن تصورات معلمي المدارس الحكومية في محافظة جرش لإمكانية استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم جاءت بدرجة تقدير مرتفعة للكل وللمجالات، وقدم أفراد عينة الدراسة مجموعة من المقترحات لتفعيل استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم أبرزها: تجهيز البنية التحتية اللازمة لاستخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم، وتوعية المعلمين والطلبة وأولياء الأمور بأهمية استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم، وتطوير برامج تدعم استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها نشر ثقافة استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم.
The study aimed to determine the effectiveness of the just-in-time teaching (JITT) strategy in female students’ achievement of a bachelor’s degree as a classroom teacher, their motivation to learn in the grammar and morphology course, and their teaching methods. To achieve the objectives of the study, a quasi-experimental approach was adopted, and the study sample consisted of 60 female students with a bachelor’s degree as classroom teachers who were studying the course of grammar and morphology and their teaching methods. They were distributed into two groups: the experimental group, which included 30 female students, and the control group, which included 30 female students. An achievement test was prepared and a questionnaire of motivation to learn was completed, and their validity and reliability were confirmed. The education program was prepared using the JITT strategy, and its validity was confirmed. The study results revealed that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group that studied by using the JITT strategy and the control group that studied by using the traditional method on the achievement test and the measure of motivation to learn in favor of the experimental group.
Abstract: This study focused on evaluating the educational leadership and global leadership skills of university facultyleaders at Al Albayt University, as perceived by the faculty members, with an aim to identify improvement areas.Employing a descriptive analytical approach, the study surveyed 180 randomly selected faculty members from a totalpopulation of 740. The research tool was a comprehensive questionnaire with 32 items, covering four key skill areas:educational leadership, global personality, cultural diversity, and technological skills.The findings revealed significant insights: Faculty leaders demonstrated a high degree of educational leadership,especially in decision-making, evidenced by an average score of 4.22. However, motivation skills showed relativelylower proficiency, with an average score of 3.33. In terms of global leadership skills, the scores varied between 4.10 to4.70. The highest scores were observed in global personality skills (3.71), followed by medium scores in technologicalskills (3.54), while cultural diversity skills received the lowest scores. Overall, the importance of possessing globalleadership skills among faculty members was emphasized, with particular focus on global personality and culturaldiversity skills. Based on these findings, the study recommends the development of innovative training programs toenhance both educational and global leadership skills of faculty members and leaders, with a special focus ondiversifying technological skills.
This paper focuses on identifying the image semiotics in the textbook “Our Arabic Language” for the third grade in Jordan, employing both human intelligence and artificial intelligence. To achieve the study objectives, a content and semiotic analysis method was adopted using human and artificial intelligence. The study sample consisted of 20 images, which represents the entire study population within the Arabic language textbook for third-grade students. The most prominent results revealed a male bias in terms of the number of characters, functional roles, social roles, talents, and activities. There was a convergence between the semiotic analysis using human intelligence and semiotic analysis using artificial intelligence. The results also showed that there were differences in the results of the semiotic analysis between the use of artificial intelligence and the use of human intelligence. This is because the human analysis connects images with social context and other images, while the artificial intelligence deals with every image separately.
ملخصفي الكتابة على تحصيل طلبة )PEEL( هدفت هذه الد ا رسة إلى تعرف أثر است ا رتيجيةالصف العاشر الأساسي في التعبير الكتابي، ولتحقيق هدف الد ا رسة تمّ استخدام المنهج شبهالتجريبي، وتمّ بناء مقياس للتعبير الكتابي ثم التأكد من صدقه وثباته، وبرنامج تدريبي لاستخدامفي التعبير الكتابي، تكونت عينة الد ا رسة من) 67 ( طالبة من طالبات الصف العاشر PEELالأساسي في مدرسة جرش الثانوية للبنات، ضمت مجموعة ضابطة تكونت من ) 33 ( طالبةومجموعة تجريبية تكونت من ) 34 ( طالبة، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بينمتوسطي رتب المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التعبير الكتابي في القياس البعديولصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب المجموعة التجريبيةعلى مقياس التعبير الكتابي في القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي. وخرجت الد ا رسةفي الكتابة است ا رتيجية تدريس فعّالة في )PEEL( بمجموعة من التوصيات أبرزها اعتماد است ا رتيجيةتدريس التعبير الكتابي لطلبة الصف العاشر.
This paper focuses on exploring the perceptions of Arabic language female teachers regarding reflective thinking and analyzing the perceived relationship between this type of thinking and the quality of education. The study adopted a qualitative approach, specifically the focus group method. A structured focus group guide was developed, covering themes related to the concept of reflective thinking, its practices, obstacles, and its impact on educational quality. The study sample consisted of eight Arabic language female teachers. Data were collected through audio-recorded focus group sessions, which were later transcribed and analyzed using thematic analysis. The results revealed that the teachers recognize the importance of reflective thinking, and they practice it to varying degrees through self-reflection and by sharing their experience. Moreover, reflective thinking was found to contribute to enhancing the quality of education in areas such as planning, assessment, and addressing individual differences among students. The study also identified several obstacles, including time constraints, workload pressure, and a lack of training. Based on these findings, the study recommended the integration of reflective thinking skills into teacher preparation programs, allocating sufficient time, and providing an encouraging environment for reflection.
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر استخدام مدخل العملية في تحسين مهارات الكتابة التفسيرية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي، من خلال إعداد اختبار مقالي لقياس أداء الطالبات في مهارات الكتابـة التفسيرية مكون من أربع مهارات: صياغة الأفكار، والتنظيم، وبنـاء الـنص التفسـيري، والإبداع اللغوي. تكون أفراد الدراسة من (63) طالبةً مـن طالبـات الصـف العاشر الأساسي في محافظة جرش -الأردن، تم اختيارهن بالطريقة المتيسـرة، وزعن إلى مجموعتين تجريبية، بلـغ عـدد أفرادها (32) طالبةً، درست باستخدام البرنامج التعليمي القائم على مـدخل العملية، وضابطة بلغ عدد أفرادها (31) طالبةً، درست باستخدام البرنامج الاعتيادي. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دالٍ إحصائيا في تحسين مهارات الكتابة التفسيرية منفـردةً ومجتمعة، بين أداء أفراد مجموعتي الدراسة لصالح أداء أفراد المجموعة التجريبية، وفي ضـوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة، أوصت الباحثة بتدريب معلمي اللغة العربية على استخدام مدخل العملية في تدريس الكتابة التفسيرية. الكلمات المفتاحية: مدخل العملية، الكتابة التفسيرية، طالبات الصف العاشر الأساسي
هدفت الد ا رسة إلى تعرف مظاهر تمثيل كتاب العربية لغتي للصف الأول الأساسي فيالأردن للتنوع الثقافي، ولتحقيق هدف الد ا رسة استخدم المنهج الوصفي التحليلي، تألف مجتمعالد ا رسة من محتوى كتاب " العربية لغتي " للصف الأول الأساسي، واستخدمت الد ا رسة أداةللتحليل تم التأكد من صدقها ، أظهرت نتائج الد ا رسة تنوعا بصريا للشخصيات، وتنوعا عرقي اوثقافيا محدودا ، وتنوعا محدودا في الهياكل العائلية، وتمثيل محدودا ل لشخصيات ذات ال عاقة،وتنوعا محدودا للأدوار المهنية والاجتماعية، وتمثيل للأ نشطة اليومية والتعاون المجتمعي،وتوزيعا للصور بين الذكور والناث، وتنوعا محدودا في الفئات العمرية، وخرج البحث بتوصياتمنها : تعزيز تمثيل الأطفال من أصول وثقافات مختلفة بملبسهم التقليدية وأنشطته م اليومية، معإب ا رز التنوع الريفي والبدوي كجزء أصيل من المجتمع.) الكلمات المفتاحية : التنوع الثقافي، كتاب العربية لغتي ، الأول الأساسي(
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat