كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
د. محمد أحمد الرقيبات
الحالة الاجتماعية : متزوج.
الجنسية: أردني.
الديانة: الإسلام.
عنوان السكن: المفرق.
عنوان العمل: جامعة جرش.
1- دكتوراة لغة عربية أدب ونقد - شعر أندلسي جامعة اليرموك 2011م
2- ماجستير لغة عربية أدب ونقد – شعر أندلسي جامعة اليرموك 2006م
3- بكالوريوس لغة عربية جامعة اليرموك 2003م
4- الثانوية العامة - الفرع الأدبي.
2021: (1-2-2021) أستاذ مشارك
2020-2022: رئيس قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب، جامعة جرش.
2017: أستاذ مساعد، كلية الآداب، قسم العلوم الأساسية، جامعة جرش، من ( 1-11-2017) - (27-6-2020).
2014: أستاذ مساعد، كلية الآداب، قسم اللغة العربية، جامعة جرش، من (13-2-2014) – ( 30-10-2017).
2012 : محاضر غير متفرغ, مركز اللغات, الجامعة الأردنية.
2004---2013: معلم في وزارة التربية والتعليم.
المهارات:
Nonyat Abu Al Baqa' has received the attention of scholars and their interest, It was studied from different aspects such as the objectives, the linguistic and both of them together. There is no doubt that most of the aspects were important. This research tries to deal with the aspect of rhetorical strategy in the poem, where the researchers believe that the Abu Al-Baqa' has taken a guiding path in his Nonyat to express his purposes. He also hopes to achieve his will through various linguistic means. The most prominent of which are: questioning, appealing, mentioning of the consequences, based on the data of the pragmatic approach. This approach focuses on the purposes of the sender and his ideas and the facts surrounding his discourse. On the other hand, the research was based on a brief definition of the poet, and then the occasion and content of the poem. The research also talks about the Strategies of the discourse in general, and the guiding strategy in particular. Then the applied study and the statement of the linguistic means used to achieve this purpose.
The (Gardena) novel by the Jordanian novelist (Abdul Razzaq Beni Hani) focused on presenting its discourse on the self, the other, and the fate in the community of the novel; this is what prompted us to choose it and study the problematic of its discourse with his questions. Was the novelist able to present the narrative imagery within the framework of the ideological discourse? Was he able to present awareness of the characters from the level of emotion to the level of collective action? Was the novelist able to achieve cohesion of the novel at the ideological and artistic level in the structure of his novel in his discourse? The study aimed to reveal the contents of the novel and its indirect speeches that achieved tension and balance to monitor inactivity in the community of the (Gardena) novel. Also, we benefited from the descriptive and analytical approaches in this research by focusing on the pattern of the language of discourse, its functions, and interpretation in building the novel. 2 The research included a theoretical introduction in which it clarifies the relationship between the narrative discourse and ideology, and the concept of the term ideology in Western and Arab studies. Then, we implemented the applied study and text analysis to analyze the dimensions of ideological awareness that the study noted in the vision of the characters in: The national dimension represented by the condemnation of the local reality of Gardena and the fate of the present, the psychological dimension and the struggle with reality and the self in facing challenges, as well as the civilizational dimension and the fascination of the society of Gardena with the liberal, political, artistic, and materialistic civilization of Europeans. In conclusion, the research questioned the novel and revealed the position of the self in its ideology, as it is a cry to raise awareness among nations deprived of their will. In addition, we explained the inactivity in developing societies that suffer under corruption, and the dominance of the leader to make them obey his orders. I also indicated that the construction of the narrative architecture of the novel was based on: rhetorical variations, artistic allusions, and the strange and miraculous narrative language in: the names of the characters, as well as the events, space, and time; all of this was woven into reality and imagination, giving it aesthetics that led to the reproduction of semiotic contexts. The study concluded that the ideological vision that the novelist showed in the awareness of the characters and the problematic heroism of the people of the society of Gardena was achieved based on their vision of the world and their reality in the dimensions that frame the ideology of collective consciousness.
يعد التشخيص من الظواهر البارزة في ديوان الشاعر ابن هانئ الأندلسي، وقد دفعه حسه المرهف بجمال الطبيعة إلى تشخيصها، مسقطا ذاته على مظاهرها من خلال صوره التشخيصية، فقد اتكأ على كثير من مظاهر الطبيعة، بل إنه تتبع جلّ تفاعلاتها ومظاهرها المختلفة وتفاعل معها، فحمّلها فيضا من المشاعر وخاطبها كما لو أنها إنسان له أحاسيس وانفعالات، وفي هذا البحث محاولة للكشف عن مظاهر تشخيص الطبيعة في شعر ابن هانئ، وتجلية الجانب الفني والتصويري فيها، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي؛ وذلك بعرض آراء النقاد حول مفهوم الصورة والتشخيص، وعرض بعض النماذج من شعر ابن هانئ التي تمثل ظاهرة تشخيص الطبيعة. الكلمات المفتاحية: تشخيص، طبيعة، ابن هانئ الأندلسي. Abstract; The personification of nature in ibn Haney' Al_andalusi's poetry is one of the prominent phenomena in the poet's divan. His sense of nature beauty motivated him to personified it. He depended on many aspects of nature but he followed most of its interactions and different phenomena and intreacted with them. He made it carry a flood of emotions and addressed it as a human being with feeling and emotions. This study tries to explore the phenomenaof the personification of nature in ibn Haney' Al-andalusi's poetry and demonstrating the technical and photographic aspects in it depending on the analytical descriptive approach by presenting the views of critics about the image concept and the personification and presenting some samples of ibn Haney' poetry which represent the phenomenon of the personification of nature. Key words: The personification, nature, Ibn Haney' Al_andalusi
This research work tackles the relationship between world and comparative literatures from the perspective of their origins, terms, scopes, and functions, with a particular attention to the coinage, concept, history, and function of world literature, with a consideration of its status as a critical and comparative practice, taking into account the views and methods of its students and researchers on both levels, the academic and the cultural. This appears together through tracing the concept of comparative literature and its function by recognizing the differences and similarities with the concept of world literature, and the traditional overlapping between them in order to make prominent the relationship between world and comparative concepts. Thus, this work tries to pinpoint this relationship without excluding what is distinct about each of them. This work tries also to discuss the definition of comparative literature, its term and function through the traditional aspects it assumed within and without universities, its main tendencies, including the French and the American, reaching the new trends and applications on the local and international levels. Eventually, it handles the idea of world literature as a comparative practice by spotlighting the overlapping of several literary and critical movements, their interaction and impact upon comparative literature such as translation, postcolonial studies, images, literary history, technical comparison, the internet, globalization, and the developments of world literary terms and values. Key words: world literature, comparative literature, critical practice, new comparative applications يعالج هذا البحث قضية العلاقة بين الأدبين العالمي والمقارن من حيث النشأة والمصطلح والمجال والوظيفة، وذلك من خلال الوقوف على مصطلح الأدب العالمي ومفهومه وتاريخه ووظيفته، وتخصيص الحديث عنه بوصفه ممارسة نقدية ومقارنة، ومن ثم إبراز الفهم المعاصر للأدب العالمي من خلال وجهات نظر ومناهج الكثير من دارسيه على المستويين الجامعي والثقافي العام. ويأتي ذلك إلى جانب تتبع مفهوم الأدب المقارن ووظيفته بذكر ما اتفق من الآراء على تعريفه وما اختلف منها، وما ظل متشابكاً تقليدياً للوصول إلى محاولة إبراز العلاقة بين الأدبين العالمي والمقارن في ظل وجود التمايز والاختلاف اللذين لا يلغيان التداخل بين الأدبين. لذا فقد حاول البحث تقديم صورة للعلاقة بين الأدبين دون أن يلغي ما بينهما من اتفاق واختلاف. ويخوض البحث في تعريف الأدب المقارن ومصطلحه ووظيفته عبر مظاهره التقليدية في الجامعات وخارجها، بالإضافة إلى الاتجاهين الرئيسين الفرنسي والأمريكي، وصولاً إلى الاتجاهات والتطبيقات الجديدة على الصعيدين المحلي والعالمي. ويصل البحث في النهاية إلى فكرة الأدب العالمي بوصفه ممارسة مقارنة عبر تسليط الضوء على تداخل مجالات أدبية ونقدية عدة وتفاعلها وتأثيرها في الأدب المقارن مثل الترجمة ودراسات ما بعد الاستعمار والصور والتاريخ الأدبي والمقارنة التقنية والإنترنت والعولمة وتطور المصطلحات والقيم الأدبية والعالمية. الكلمات المفتاحية: أدب عالمي، أدب مقارن، الممارسة النقدية، التطبيقات المقارنة الجديدة.
تشكل العتبات النصية مفاتيح إجرائية فاعلة للولوج في فضاء النص والتأثير في متلقيه، يهدف هذا البحث إلى دراسة عتبات النص الروائي في رواية (غاردينا) للوقوف على طبيعية اشتغالاتها، واستثمار الروائي لها في التعبير عن رؤيته وتجاربه، والكشف عن دورها في جذب اهتمام المتلقي للدخول في فضاء الرواية، فتثورعنده رغبة تدفعه إلى قراءتها وتفهم مقولاتها وتأويلها، ويسعى البحث في دراستها الاعتماد على المنهج السيميولوجي لتجلية اشتغالاتها، وقد خلص البحث إلى أن الرواية زاخرة بهذه العتبات بأبعادها الدلالية والإيديولوجية والجمالية، وارتكزت في عتبة: عنوان الرواية الخارجي، والعناوين الداخلية وصورة الغلاف ولونها، والتصديرات، والهامش، والإهداء، والإضاءة، والتقديم، وقائمة الأحداث، والخاتمة، فقد أضاءت النص وحققت غواية المتلقي للغوص في متن الرواية، كما حققت مقصدية الروائي الفنية والدلالية في تخيره لها. Thresholds of Text: Structure and Significance in Gardena Abstract The purpose of this research is to study the thresholds of the narrative text in a novel entitled Gardena to determine the nature of its concerns, and to invest the novelist in expressing his vision and experiences, and to reveal their effects in attracting the attention of the recipient to enter the space of the novel. The research concluded that the novel is full of these thresholds with its semantic, ideological and aesthetic dimensions, and it is based on the threshold: the title of the novel, etc. The background illuminated the text and made the recipient's pleasure to dive into the narrative, as well as the objective of the artistic and seminal novelist in his choice.
يسعى هذا البحث إلى دراسة إحدى إستراتيجيات الخطاب في الرسالة الهزلية لابن زيدون، وهي إستراتيجية الإقناع، التي كانت من أكثر الإستراتيجيات الخطابية حضوراً في الرسالة الهزلية، حيث قصد كاتبها إلى توظيف الآليات والوسائل والتقنيات المختلفة، التي تضمن له الوصول إلى درجة كبيرة من القبول لدى المتلقي ومن ثم إقناعه. وقد وجدت أن إستراتيجية الإقناع قد تمثلت في جانبين ظاهرين في الرسالة الهزلية، وهما: السخرية، وروافد النص، فحاولت تتبع هذين الجانبين، والكشف عن كيفية تمثُّل الإقناع من خلالهما، بالإضافة إلى بعض الإشارات الفنية التي تخدم الموضوع، وتنسجم معه. الكلمات المفتاحية: إستراتيجية الإقناع، الرسالة الهزلية، ابن زيدون. The Persuasion Strategy in Ibn Zaidun's Farcical Epistle Abstract This study aims to investigate one of the discourse strategies in Ibn Zaidun's Farcical Epistle which is the persuasion strategy. This Strategy is so distinctive strategy in the Farcical Epistle in which the author tried to employ various techniques, and means that guaranteed him to reach a high degree of acceptance at the level of the receiver and then persuade him/ her. The findings reveals that the persuasion strategy appears in two distinct aspects: the irony and the text's sources. It tries to follow these two sides and to explore the ways they represented persuasion, in addition to some technical signs that serve the topic of study Farcical Epistle and identify with it. Key words: persuasion strategy, Farcical Epistle, Ibn Zaidun
يهدف هذا البحث إلى دراسة جماليات التكرار اللفظي في شعر ابن دراج القسطلي، وتتبع مواطنه بمستوياته المختلفة؛ بدءاً بتكرار الحرف، وتكرار الأدوات، ثم تكرار الكلمة، وانتهاء بالتكرار المركب، ودور كل منها في تشكيل بنية النص الدلالية والموسيقية والجمالية. كلمات مفتاحية: (التكرار، ابن دراج). The aim of this research is to examine the aesthetics of verbal repetition in the poetry of ibn darraj, tracking its locations at different levels; starting from the repetition of the letter, the tools, and then the word, to the compound repetition, and their respective roles in the formation of the semantic, rhythmic and aesthetic structure of the text. Key words: (repetition, ibn darraj)
This study deals with the phenomena of quotation and inclusion in Andalusian poetry in the fifth century AH, as a form affected by the religious and literary heritage of poets, and the study seeks to reveal the effectiveness of both quotation and inclusion and their role in revealing the poet’s vision, the criterion of beauty and its use within the poetic text , And highlighting the poet's skill in incorporating quote and inclusion in his new text, Using the descriptive analytical method. Keywords: quotation, inclusion, Andalusian poetry.
Badee' Repetition in examples of Ibn Shuhaid Al-Andalusi poetry -Rhetorical Study- This research seeks to study the Badee' Repetition in the poetry of Ibn Shuhaid Al- Andalusi , and the types of Badee' that were included in his poems: the anagrams, the epanalepsis, the studs, and finally the counterpoint and the opposite. What justifies the selection of the previous types is pointed out. This is a frequent occurrence in Andalusian poetry in general, and in the poetry of Ibn Shuhaid in particular, with its remarkable and influential presence in shaping the semantic, musical and aesthetic aspects within the poem. The poet employed these Badee' arts, and was able to exploit their advantages and succeed in drawing attention and hearing to the meaning he implied, or to a melodic delight in echoing it, in addition to giving him the opportunity to enhance the cohesion of his verses, and to increase their strength and interdependence, for Badee' tempts the poet to use it, and attracts the recipient towards him. Key words: Ibn Shuhaid, repetition, Badee', Rhetoric, Andalusian poetry
البرنامج الدراسي - الفصل الأول 2023/2022
أحد . اثنين
9.30 - 11 البلاغة العربية قديما وحديثا
11-12.30 المعجمية العربية
12.30- 2 الشعر الأندلسي
اثنين أربعاء
11- 12.30 الشعر الإسلامي والأموي
All Rights Reseved © 2023 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Mayyas